Programma 'Zwaaien voor een glimlach'

“Hoe kan ik mijn cliënten ondersteunen bij het vaker ervaren van betekenisvolle (contact)momenten?” 

 

“Hoe kan ik als sociaal werker het ‘omzien naar elkaar’ in de buurt versterken?”

BEN JIJ EEN ENTHOUSIASTE SOCIAAL WERKER EN HERKEN JIJ JE IN DE VOLGENDE SITUATIES? 

Cliënten vertellen jou geregeld dat ze veel tijd alleen in huis doorbrengen en dat dit hen niet altijd positief stemt. Jij ziet en voelt soms de pijn van je cliënten en je zou niets liever willen dan een oplossing voor hun situatie te bedenken. Maar je weet dat de oplossing niet eenvoudig te vinden is.
Je werkt in een buurt, dorp of stad waar mensen vooral voor zichzelf leven en elkaar niet of nauwelijks kennen. Mensen die elkaar groeten, tref je er weinig. Daarom worstel jij regelmatig met de vraag hoe jij samen met bewoners de buurt wat socialer en gezelliger kunt maken en hoe je ook nog eens makkelijk veel mensen kunt bereiken. 

Toch geloof ik dat er manieren zijn om de buurt gezelliger en socialer te maken, waarbij je ook nog eens veel mensen kunt bereiken en langdurig het omzien naar elkaar kunt aanmoedigen. Ook geloof ik dat jij jouw cliënten iets kunt bieden waardoor ze meer positieve momenten zullen beleven op een dag.

Ook ik worstel regelmatig met de vraag hoe je buurtgenoten kunt stimuleren om vaker naar elkaar om te kijken of hoe je kwetsbare burgers een stapje verder kunt helpen.

Nog niet zo heel lang geleden was ik veel bezig met deze vraag. Ik had voor een onderzoek gesprekken gevoerd met alleenwonende vijfenzeventigplussers over hun vrijetijdsbesteding. Veel van hen gaven aan dat ze er niet zo vaak meer op uittrokken en daarom veel tijd in huis doorbrachten. De meesten wilden geen of nog maar weinig vaste verplichtingen aangaan. Wel zeiden ze te genieten van wat reuring voor het huis: spelende kinderen, iemand die langsloopt of een spontaan praatje maakt. Dit intrigeerde mij. Dus dacht ik na over de vraag: “Hoe kunnen mensen die veel thuis zitten toch positieve ervaringen en contactmomenten hebben zonder dat ze hun huis verlaten?” Een tweede vraag die mij bezighield was de vraag hoe je de buurt hierbij kunt inzetten zonder dat je als sociaal werker continu zelf actief moet zijn.

Uit gekkigheid bedacht ik de zwaaivrijwilliger, dat werd uiteindelijk de Zwaaisteen: een stoeptegel voor zowel jong als ouder, die voor een huis ligt en voorbijgangers uitnodigt om te zwaaien naar de bewoner. Samen met opbouwwerker Marloes Markslag en buurtgenoten hebben we de Zwaaisteen uitgewerkt, getest, nog eens getest, bijgeschaafd, getest, geëvalueerd, onderzocht en nog eens bijgeschaafd tot wat het nu is. Waar we begonnen met het 'zomaar' verven van zwaaihanden hebben we nu een sterk Zwaaisteen ontwerp en een simpele methode die wij volgen zodat de Zwaaisteen werkt en duurzaam is.

Wat blijkt: een goed werkende Zwaaisteen, die mensen triggert tot zwaaien is iets heel anders dan het verven van een paar zwaaihanden her en der. Zo zijn wij ook begonnen, maar toen bleek dat er meer voor nodig was. Om dit initiatief werkend en duurzaam te maken hebben wij ons eerste idee aangepast en zijn we gestopt met het 'zomaar' verven van zwaaihanden. Gewoonweg, omdat blijkt dat dit geen langdurig effect heeft of zelfs helemaal niet werkt.

Met de échte Zwaaisteen kun je veel mensen bereiken en het mooie is dat iedereen kan meedoen. Immers: zwaaien kan iedereen! En wat zo mooi is, door de Zwaaisteen ontstaan er betekenisvolle momenten. Zoals een glimlach, het ervaren van gezelligheid en het gevoel gezien te worden en nog mee te doen.

Inmiddels is de Zwaaisteen een landelijk initiatief waarmee jij ook aan de slag kunt gaan. En het mooie is, het wiel is al voor je uitgevonden. Alle informatie, die is opgedaan door middel van testen, pilotonderzoek, evaluatie en recente ervaringen van sociaal werkers uit het hele land, heb ik gebundeld in een programma ‘Zwaaien voor een glimlach’. Dit programma leert je niet hoe je zwaaihanden kunt verven, het leert je wel om te werken via een beproefde methode zodat je Zwaaisteen ook écht zijn werk doet.

Wist je dat 95% van de mensen met een Zwaaisteen vaker glimlacht doordat er naar hen gezwaaid wordt? En dat nog eens 91% van de mensen een moment van gezelligheid ervaart wanneer er gezwaaid wordt? (bron onderzoek Wipstrikkwartier| Zwolle 2019) 

 

MET MIJN PROGRAMMA 'ZWAAIEN VOOR EEN GLIMLACH' ONTDEK JE:

♦ Wat de kracht van zwaaien is, zodat jij met overtuiging kunt uitdragen waarom zwaaien belangrijk is.

♦ Wat de ervaringen zijn van verschillende sociaal werkers uit Nederland en België, zodat jij een vliegende start kunt maken.

♦ Wat de goede en minder goede plekken zijn om Zwaaisteen te plaatsen, zodat jij direct de juiste keuze maakt en jouw Zwaaistenen daadwerkelijk oproepen tot zwaaien.

♦ Welke strategieën écht werken om mensen uit te nodigen om Zwaaisteenhouder te worden, zodat jij snel de juiste mensen vindt.

♦ Hoe je veel mensen kunt bereiken met de Zwaaisteen, zodat de impact groot is.

♦ Welke strategieën je kunt inzetten om mensen te blijven triggeren om daadwerkelijk te zwaaien bij het passeren van een Zwaaisteen.

♦ Hoe je kunt voorkomen dat de energie na een tijdje terugloopt en de Zwaaisteen zijn functie verliest.

♦ Hoe je snel kunt beginnen, zodat jij niet eindeloos verzandt in overlegvormen maar alvast kunt gaan experimenten.

♦ Welke ludieke tips, promotiematerialen en uitgewerkte werkvormen jij kunt inzetten zodat jij tijd bespaart en snel zult shinen met de Zwaaisteen.

“Ik vind het een mooi initiatief waaraan iedereen kan en mag meedoen. Dat maakt het zo sterk! Samen met mijn collega kozen wij voor het programma “Zwaaien voor een glimlach” omdat wij niet opnieuw het wiel wilden uitvinden maar gebruik maken van de informatie die er al is. Het meest waardevolle uit de Toolkit vind ik het kant en klare p.r. materiaal. Dat scheelt mij tijd. Het videogesprek met Corinne heeft mij opgeleverd dat ik het initiatief niet vanuit eenzaamheid ga introduceren maar vanuit ‘contact’, waardoor iedereen zich welkom voelt om mee te doen. Ook heb ik geleerd dat je dit initiatief prima eerst klein kan aanpakken zonder er gelijk een groot project van te maken. Om gewoon klein beginnen spreekt me enorm aan.”

Josien Tuhumury

Sociaal werker, KEaRN

Ik ben gestart met de Zwaaisteen omdat ik als buurtwerker mensen wil stimuleren om op een positievere manier naar elkaar te kijken. Door het programma ‘Zwaaien voor een glimlach’ aan te schaffen hoopte ik handvatten te ontvangen waarmee ik aan de slag kon en ik hoopte inspiratie op te doen voor mijn eigen Zwaaisteenproject. Dat is gelukt. Corinne is bereid om te luisteren en mee te denken in de lokale context. Supertof, echt een aanrader!

Mark Peters

Buurtwerker Zaventem

ZO GAAN WE TE WERK

 

Na jouw aanmelding ontvang je per mail een link naar een Toolkit, waarin je alle documenten vindt die je nodig hebt. Daarnaast plannen we zo snel mogelijk de kennissessie, zodat je gelijk de een beproefde methode leert kennen om met succes van start te gaan. Je hebt de eerste 30 dagen na je aanmelding recht op de kennissessie. En je bent elke maand welkom om deel te nemen aan een online supportsessie (m.u.v. de zomermaanden). Hier kun je jouw vragen stellen en met andere sociaal werkers sparren. De online sessies worden gegeven via Zoom. Je leert van mij stap voor stap wat je moet doen om te shinen met de Zwaaisteen.

De Zwaaisteen is auteursrechtelijk beschermd en voor het gebruik van de Zwaaisteen is een licentie nodig. De licentie ontvang je door de aankoop van mijn programma 'Zwaaien voor een glimlach'.

LET OP, DIT PROGRAMMA IS NIET VOOR IEDEREEN

 

Dit programma is alleen geschikt voor enthousiaste sociaal werkers die van uitdaging houden en tijd en energie willen steken in de opstart en implementatie van de Zwaaisteen. Je kunt jouw tijd en energie in eerste instantie beperken door klein en eenvoudig te beginnen en gaandeweg uit te breiden. Dat is dan ook wat ik je adviseer. Ik doe er alles aan om je zoveel mogelijk werk uit handen te nemen en je zo goed mogelijk te begeleiden. Samen gaan we voor een betekenisvolle en duurzame inzet van de Zwaaisteen.

Werken met de Zwaaisteen is iets anders dan op een middag een paar zwaaihanden her en der schilderen. (Marloes Markslag, opbouwwerker Travers Welzijn, mede-initiatiefnemer Zwaaisteen Zwolle)

INVESTERING 'ZWAAIEN VOOR EEN GLIMLACH'

 

Uiteraard wil ik jou en jouw organisatie graag helpen, ongeacht het budget dat jullie hebben. Daarom heb ik drie programma's samengesteld zodat jij kunt kiezen wat bij jouw situatie pas. Tip: dit programma bestaat o.a. uit een praktische training waarbij je mijn beproefde methode leert kennen om dit initiatief duurzaam op te zetten. Hier heb je ook baat bij wanneer je andere initiatieven gaat ontplooien. Overweeg daarom ook eens om dit programma aan te schaffen vanuit je scholingsbudget.

 

  
 
Licentie: woordmerk Zwaaisteen
Licentie: afbeelding Zwaaisteen in vijf kleuren
Middelen voor een wervende P.R.
Kennissessie voor een vliegende start
Maandelijkse online supportsessies (m.u.v. de zomermaanden)
Hulp bij het personaliseren van flyers, de Zwaaisteen en andere documenten
STARTPAKKET met 25 bedrukte Zwaaisteenstickers
STARTPAKKET met 25 bedrukte Zwaaisteenstickers en 25 bedrukte stoeptegels
Onbeperkt mail- en belcontact voor support
On- en offline enquête voor meten van ervaringen
BONUS: twee unieke Zwaaisteenkleurplaten, een raamtekening en een uitdagende Zwaai-speurtocht.

Basis programma

225,
-
vrijgesteld van btw
Licentie: woordmerk Zwaaisteen : V
Licentie: afbeelding Zwaaisteen in vijf kleuren : V
Middelen voor een wervende P.R. : V
Kennissessie voor een vliegende start : V
Maandelijkse online supportsessies (m.u.v. de zomermaanden) : V
Hulp bij het personaliseren van flyers, de Zwaaisteen en andere documenten : V
 
 
 
 
 
V

Medium programma

525,
-
vrijgesteld van btw
Licentie: woordmerk Zwaaisteen : V
Licentie: afbeelding Zwaaisteen in vijf kleuren : V
Middelen voor een wervende P.R. : V
Kennissessie voor een vliegende start : V
Maandelijkse online supportsessies (m.u.v. de zomermaanden) : V
Hulp bij het personaliseren van flyers, de Zwaaisteen en andere documenten : V
STARTPAKKET met 25 bedrukte Zwaaisteenstickers : V
STARTPAKKET met 25 bedrukte Zwaaisteenstickers en 25 bedrukte stoeptegels : V
 
 
 
V

Compleet programma

1525,
-
vrijgesteld van btw
Licentie: woordmerk Zwaaisteen : V
Licentie: afbeelding Zwaaisteen in vijf kleuren : V
Middelen voor een wervende P.R. : V
Kennissessie voor een vliegende start : V
Maandelijkse online supportsessies (m.u.v. de zomermaanden) : V
Hulp bij het personaliseren van flyers, de Zwaaisteen en andere documenten : V
STARTPAKKET met 25 bedrukte Zwaaisteenstickers : V
 
Onbeperkt mail- en belcontact voor support : V
On- en offline enquête voor meten van ervaringen : V
BONUS: twee unieke Zwaaisteenkleurplaten, een raamtekening en een uitdagende Zwaai-speurtocht.: V
V

JE DENKT MISSCHIEN WEL...

 

Die zwaaihandjes kan ik zelf wel op de stoep schilderen zonder dat ik daarvoor deze investering doe. Dat snap ik, zo praktisch denk ik zelf ook vaak. Maar weet je, zomaar zwaaihandjes schilderen is iets heel anders dan duurzaam de Zwaaisteen inzetten als middel om het ‘omzien naar elkaar’ te versterken. Uit onze testen, onderzoeken en ervaring blijkt dat er meer nodig is om mensen aan te moedigen om te zwaaien naar elkaar en om te zien naar elkaar. En dat is precies wat jij kunt leren, zodat jouw tijd en energie niet verloren gaan door het schilderen van zwaaihanden die niet of nauwelijks oproepen tot zwaaien.  Je denk misschien, maar zo begonnen jullie toch ook? Dat klopt, maar al snel kwamen wij erachter dat er meer nodig was dan alleen het schilderen van handjes. Daarom hebben we de Zwaaisteen doorontwikkeld zodat we nu veel meer impact hebben met de Zwaaisteen. En die impact gun ik jou ook!

Weet je wat het mooie is... de Zwaaisteen zit momenteel in de merkregistratiefase zodat hij landelijk als erkend merk kan worden ingezet. Dat maakt hem sterker, en herkenbaarder omdat allerlei variaties op de Zwaaisteen die verwarring scheppen, straks niet meer wenselijk zijn. Hoe mooi is dat!

Dit initiatief spreekt mij aan omdat het laagdrempelig en positief is. Het kan voor en door kinderen worden opgezet en het helpt om de buurt een beetje socialer te maken. Door de aanschaf van de Toolkit hoef ik het wiel niet zelf uit te vinden en ik doe gelijk mee aan een herkenbare beweging die in Nederland in gang is gezet. De kant en klare formats uit de Toolkit vind ik waardevol. De aanschaf van de Toolkit gaat mij denk ik vooral tijdswinst opleveren.

Alie Klompmaker

Sociaal werker de KEaRN

VEELGESTELDE VRAGEN

DE TOOLKIT

  • Een licentie voor het woordmerk en de uitvoering van de 'Zwaaisteen'
  • Een licentie voor het ontwerp van de Zwaaisteen / de afbeelding in vijf kleuren.
  • Een flyer in een 'u' en 'je' versie.
  • Een buurtkaart om de buurt uit te nodigen om te zwaaien bij een Zwaaisteen.
  • Een hand-out met tips voor een wervende pr, het maken van een Zwaaisteen en tips voor een feestelijke onthulling van de eerste Zwaaisteen.
  • Online en offline vragenlijst voor het meten van ervaringen. (Alleen bij het complete programma.)
  • BONUS: een uitdagende speurtocht, een mooi gedicht, twee unieke kleurplaten en een raamtekening.

 

SUPPORT

  • Maandelijks supportsessies via Zoom (m.u.v. de zomermaanden).
  • Een kennissessie via Zoom, binnen 30 dagen na je aanschaf van het programma. Maximaal 4 personen.
  • Een samenvatting van de kennissessie met een stappenplan en do's en don'ts.
  • Onbeperkt mail- en belcontact voor support op maat. (Alleen bij het complete programma.)

 

LANDELIJKE HERKENNING

  • Vermelding op officiële Zwaaisteenwebsite.
  • Deelname aan de nationale Zwaaien voor een glimlach -dag, jaarlijks op 26 augustus.

 

STARTPAKKET

  • Een startpakket met 25 Zwaaisteen-straatstickers. (Bij aanschaf van het medium programma.)
  • Een startpakket met 25 Zwaaisteen-straatstickers en 25 Zwaaisteen-stoeptegels. (Alleen bij aanschaf van een compleet programma.)

Let op. Alle documenten worden aangeleverd in pdf of png. Bij het basis programma dien je de aangeleverde documenten zelf te kunnen bewerken zodat het logo van jouw organisatie en jouw contactgegevens erop vermeld kunnen worden. Bij het medium en compleet programma kan ik dit voor je doen. Ook kan ik de kleur van het beeldmerk aanpassen naar de gewenste kleur.

Tip: een groot gedeelte van dit programma bestaat uit een training en support. Overweeg daarom ook eens om het programma aan te schaffen vanuit je scholingsbudget. 

Bij het basis programma koop je alleen de kennis, ervaring, werkvormen en promotiemiddelen. De kosten voor de Zwaaistenen komen hier nog bovenop. Ik adviseer je om altijd eerst te starten met een tijdelijke Zwaaisteen. De reden hiervoor vertel ik je tijdens de kennissessie. De kosten voor een tijdelijke Zwaaisteen variëren en zijn afhankelijk van je materiaalkeuze.

Kies je voor het medium of compleet programma dan kun je voor de tijdelijke Zwaaisteen speciale stickers gebruiken. Omdat je deze via mij bestelt krijg je korting van de leverancier. De stickers blijven ongeveer 3 maanden zitten en zijn makkelijk te verwijderen.

Een definitieve Zwaaisteen (bedrukte stoeptegel) kost gemiddeld 30 euro per stuk (ex btw), exclusief verzendkosten (plusminus 70 euro). Kies je voor mijn complete programma dan regel ik ook de bestelling van de stoeptegels voor jou. Ik heb al voor je uitgezocht waar deze tegen een goede prijs- en kwaliteitsverhouding te krijgen zijn. En uiteraard heb ik ze ook al getest. Let op: de levertijd ligt tussen de 4-6 weken.

Omdat het opstarten al klein en eenvoudig kan, kun je prima van start gaan zonder dat je financiering voor de definitieve Zwaaisteen hebt. Start bijvoorbeeld met het medium programma en bestel later zelf de definitieve Zwaaistenen.

Na de aanschaf van het programma 'Zwaaien voor een glimlach' proberen we op korte termijn een datum te plannen voor de kennissessie. Na de kennissessie heb je voldoende informatie ontvangen om van start te gaan. Daarna kun je maandelijks gebruik maken van de supportsessies, zolang als dat jij hier behoefte aan hebt. Gemiddeld genomen kun je na het aanschaffen van dit programma na twee tot drie weken al de eerste tijdelijke Zwaaisteen plaatsen.

Dan kan, maar juist in de opstartfase kun je veel beginnersfouten maken waardoor de Zwaaisteen (of zwaaihand) niet aanslaat. In mijn programma leer ik je wat je wel en niet moet doen, waardoor je weet hoe je het beste mensen kunt benaderen voor het houden van een Zwaaisteen. Zo bereik je dat buurtgenoten ook daadwerkelijk gaan zwaaien.

Let op: de Zwaaisteen zit op dit moment in een merkregistratiefase. Dit betekent dat elk initiatief dat verwarring veroorzaakt ten opzichte van de Zwaaisteen straks niet meer wenselijk is. Natuurlijk doe ik dit niet omdat ik je wil ontmoedigen. Ik doe dit omdat ik geloof dat een initiatief als de Zwaaisteen nog beter gaat werken wanneer het nationale bekendheid krijgt en overal universeel is.